مـعـرفی کتــب حـضـرت اسـتـاد آیـت الله حـامــد وفـسی دامـت بـرکـاتـه
وبگو | آموزش منوی کشویی با ul li و css
روحـانـیـت به عنـوان مسئـول ذی ربـط امـور دینـی نقـش اول را در آگـاهی و مطالبـه نسبـت به مسئـولان و رسانـه ها دارد. آیت الله وفسـی .......... اعـتمـاد بـه نـفس، دروغـی است بـزرگ که از مسـیـحیـّت غـربی وارد دنیـای اسلام شده است . آیت الله حـامد وفسـی ........... موج سـیـاه فـتـنـه جـدیـد، فـرهـنـگــی اســت و راه نـجــات از آن احـیـاء امــر بــه مــعــروف و نــهـی از مــنـکــر است. حضـرت اسـتـاد آیـت الله وفـســی ........... در مـورد کـارنـامـه ی فـرهـنگـی انـقلاب، سکـوت بـهتـرین نظـری است کـه می تـوان ابـراز کرد. استـاد اخـلاق تهران حامد وفسـی .......... انـقـلاب ایـران بـه یـک مـعـجـزه الهـی شبیـه تـر بـود تـا یـک حـرکـت سیـاسـی مـاننـد سـایـر انـقـلاب هـای جـهان و رهـبری آن هم بـه پـیـامبـران الهـی شبـیـه تـر بـود تـا رهبـران انقـلابی در دیگـر سرزمیـن هـا... حکیـم متـألـه استـاد حـامـد وفسـی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

انقلاب اسلامی سال ۵۷ و نظام اسلامی برآمده از آن، موهبتی بود عظیم که پروردگار منّان، به برکت نهضت بزرگ مرد تاریخ معاصر، حضرت روح‌الله کبیر و یاران باوفا و امّت پای در رکابش، به مسلمین جهان ارزانی داشت، تا بستری باشد برای استضائه و استناره ی هر چه بیشتر بشر به ظاهر متمدّن دوران نوین، از شمس اسلام ناب؛ و زمینه‌ای برای گسترش معارف حقّه و احکام جلیله اش، در سراسر این عالم عنصری.
از دیگر عنایات خاصّه ی حضرت حقّ، پروراندن دین شناسانی بزرگ در دامن این انقلاب است که اندیشه و عمل را توأمان توشه راه پر پیچ و خم تبلیغ اسلام ناب قرار داده‌اند.
از سال ۱۳۹۳ پایگاه مردمی بیّنات، مفتخر به نشر آثار یکی از همین بزرگانِ عرصه ی تعلیم و تبلیغ معارف تابناک اسلام عزیز، یعنی حکیم متألّه، حضرت استاد آیت الله حامد وفسی می باشد.
این استاد گرامی، که مردم تهران از دروس حکمت عملی و سلوک عرفانی ربّانی وی، بهره جسته و مستفیض از نَفَس جان پرورشان گشته اند، بعد از سال‌ها حضور موثّر و خطیر در جبهه‌های دفاع مقدّس، با پایان جنگ تحمیلی جوشن و سنگری دیگر را در میدانی بسیار وسیع تر، با هجمه هایی هولناک تر و مهلک تر، برگزیدند تا همچنان، مدافع مکتب خمینی عظیم‌الشأن -ره- باشند.
بیّنات به عنوان پایگاه مردمی نشر آثار این استاد گرانقدر، دست همه مومنان مبارز عاشق که خود را موظّف به توسعه و تعمیق اسلام ناب می دانند، به گرمی می فشارد و امیدوار است برادران و خواهران، خادمین خود در این نهاد را با رهنمودهای مشفقانه همیاری و همراهی نمایند.
والسلام علی عبادالله الصالحین

 

کـتـب حـضرت استـاد در نـگاهـی اجـمـالـی

 

وفسی vafsi. حامد وفسی ایت الله وفسی استاد وفسی, tsd ,استاد ایت الله وفسی , ویکی پدیا وفسی , وفسی کیست ,ایت الله وفسی  کیست,bayyenat,bayenat,vafsi,استاد اخلاق تهران

 

« پاسخ » نخستین کتاب اندیشمند گرامی حضرت آیت الله وفسی می باشد که در سال ۱۳۸۷ به رشته ی تحریر درآمد.
این کتاب که در بررسی و پاسخ به شبهات وهابیت علیه شیعیان نگاشته شده متضمن هفت فصل به ترتیب زیر می باشد:
۱- حجت ۲- منابع ۳- تاریخ ۴- وقایع رحلت پیامبر - صل الله علیه و آله و سلم - و داستان سقیفه ۵ - جواب شبهات ۶- فراز هایی از خطبه غدیر ۷- حدیث غدیر، فصل الخطاب.

در فصل پنجم این کتاب گران سنگ، به ۱۷۸ شبهه ی وهابیت علیه شیعه، پاسخ داده شده که در نوع خود کم نظیر و شاید بی نظیر باشد - در بسیاری از موارد، پاسخ از طراوت و نوعی بکر بودن، بهره می برد؛ و در بسیاری دیگر علاوه بر جواب مشهور برای آن شبهه، جواب های قاطع دیگری نیز به آن ضمیمه شده است.

شاید این دو خصیصه ی بارز ، این کتاب را در نوع خود، کم نظیر و نکوتر گردانیده است.

بررسی متن و سند حدیث غدیر، و توجه به برخی از دقائق و ظرائف آن، از دیگر نکات بر جسته ی این مکتوب است که فصول بعدی را به خود اختصاص داده است.

دو رساله درباره "نقد توحید وهابیت" و "نقد دیدگاه اهل سنت درباره صحابه" نیز به انتهای این اثر ضمیمه شده است.

تعداد صفحات کتاب: ۳۰۳

 


 

وفسی vafsi. حامد وفسی ایت الله وفسی استاد وفسی, tsd ,استاد ایت الله وفسی , ویکی پدیا وفسی , وفسی کیست ,ایت الله وفسی  کیست,bayyenat,bayenat,vafsi,استاد اخلاق تهران

 

«حقیقت» نام دومین تألیف عالم فرزانه، حضرت استاد وفسی می باشد.
نقد و بررسی مکتب فراتر از عرفان و فلسفه و همچنین دفاع از عرفان ناب و فلسفه ی الهی و مشرب ناب برخی از عرفای بزرگ اسلام، انگیزه ای شد تا این کتاب در سال ۱۳۹۰ به دست مبارک حضرت استاد به زینت نگارش آراسته گردد.

این نگاشته ی گران بها به نیت چهارده معصوم - علیهم السلام - مشتمل بر چهارده بخش است که عبارتند از:
۱- مکتبی که مکتب نیست ۲- برهان ۳- نقد و بررسی مبانی مدعی ۴- علم فلسفه ۵- وحدت وجود (بحث تخصصی) ۶- بررسی مفهوم «حد» و «لاحد» ۷- علت و معلول و خلقت ۸- شناخت خداوند ۹- افسانه ی مجرّدات! ۱۰- خدای دیدنی! ۱۱- تحقیق چیست؟ ۱۲- راست پژوهان راستین ۱۳- تحلیل و نقد کتاب «دیدگاه محی الدین عربی درباره ی خلفا» ۱۴- گوهر حکمت

شیرین ترین و جذاب ترین قسمت های این کتاب را باید در مباحث سه بخش ششم (بررسی مفهوم «حد» و «لاحد») نهم (افسانه ی مجردات!) و دهم (خدای دیدنی!) جست و جو کرد.

یکی از نکات قابل توجه این اثر دفاع از مشرب ناب عارف بزرگ اسلام، محی الدین ابن عربی -ره- است که البته سعی شده تا با بررسی عقاید وی، ضمن رفع اتهامات، جایگاه برجسته ی وی در مکتب تشیع بیش از پیش نمایان گردد.

شاید در دفاع از حکمت الهی - اسلامی، کمتر مکتوبی را بتوان با این کتاب هم طراز دانست - قلم روان و همه فهم و همچنین دفاع در قالب پاسخ گویی به شبهات مطروحه ی قدیم و جدید، از ویژگی‌های این کتاب است.

شایسته است در آخر، درباره ی وجه تسمیه ی این کتاب مطلبی را خاطر نشان گردیم و اینکه نام این کتاب الهام گرفته از بیتی از دیوان خواجه ی شیراز است:
جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه
چون ندیدند «حقیقت» ره افسانه زدند

تعداد صفحات کتاب: ۵۹۷

 


 

 وفسی vafsi. حامد وفسی ایت الله وفسی استاد وفسی, tsd ,استاد ایت الله وفسی , ویکی پدیا وفسی , وفسی کیست ,ایت الله وفسی  کیست,bayyenat,bayenat,vafsi,استاد اخلاق تهران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بررسی مسئله حجاب شرعی از منظر قرآن، احادیث، آثار فقها و همچنین نقد و بررسی دیدگاه مخالفان حجاب، بهانه ای شد تا حضرت آیت الله وفسی، سومین کتاب خود را تحت عنوان «حجاب قرآنی» در سال ۱۳۹۲ به رشته ی تحریر مزیّن نماید.

این کتاب را که جنبه ی تخصصی (اجتهادی) آن، برجسته می باشد، حقیقتاً می‌توان یکی از گران بها ترین آثار استاد فرزانه دانست.

همانطور که در عرصه ی اجتماع، مظلومیت مسئله ی حجاب در مواجهه ی با هجمه های خارجی و داخلی، به شدت آزار دهنده و عیان است، در میدان قلم و کتابت نیز برجای خود باقی است.
شاید بتوان گفت بعد از کتاب «مسئله ی حجاب» اثر استاد متفکر شهید آیت الله مطهری، پس از گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز کار قابل دفاعی در عرصه ی قلم، برای حجاب که پرچم عفت و حیا و نماد دین داری در جامعه می باشد، انجام نپذیرفته است.
این اثر ارزشمند به نوعی پرکننده ی خلأ موجود و پاسخ گوی پرسش های فراوان نسل جوان در مورد مسئله ی حجاب است ان شاءالله.

و امّا کتاب دارای هشت بخش به ترتیب زیر می باشد:
۱- مقدمات ورود به بحث حجاب در قرآن ۲- میزان ۳- حجاب از دیدگاه قرآن ۴- نگاهی به روایات درباره ی حجاب ۵- نگاهی اجمالی به بحث های فقهی درباره ی حجاب ۶- نظری به کتاب شهید مطهری و مسئله ی نظر به نامحرم ۷- اخلاق ۸- نقد چند اثر و پاسخ به شبهات.

شایان ذکر است در این اثر گران سنگ، سعی شده تا خلط در استنباط حکم حدود شرعی حجاب، که برای بسیاری از فقهای بعد از علامه ی حلی -ره- تا امروز رخ داده، بررسی و رفع گردد.

استاد وفسی در بخش اخلاق (بخش هفتم) با قلم هنرمندشان، روح بانوان عفیف و مردان غیور را نوازش داده و مهیای جهادی عظیم می نماید.

و امّا بخش آخر این اثر، یکی از جذاب ترین قسمت های کتاب است که در آن نظرات افرادی چون محمد باقر بهبودی، احمد قابل، محسن کدیور و امیر ترکاشوند مورد نقد و بررسی واقع می گردد.

 تعداد صفحات کتاب: ۳۰۷

 


 

وفسی vafsi. حامد وفسی ایت الله وفسی استاد وفسی, tsd ,استاد ایت الله وفسی , ویکی پدیا وفسی , وفسی کیست ,ایت الله وفسی  کیست,bayyenat,bayenat,vafsi,استاد اخلاق تهران

 

چهارمین کتاب حضرت آیت الله وفسی، مجموعه ای از چهار مقاله با عنوان « قدر خدا را نشناخته ایم » ، به ضمیمه ی دو مقاله با عناوین «عزاداری به شیوه ی اهل بیت -علیهم السلام- » و « یگانه راه نجات » می‌باشد که با انگیزه ی پاسخ به شبهه ی آقای سید صادق شیرازی در مورد وجود سبّ در قرآن، تحت همین عنوان در سال ۱۳۹۳ منتشر گردید.

این کتاب یا کتابچه، که در قطع پالتویی به چاپ رسیده است، درصدد بررسی شبهه ی مذکور و پاسخ به آن از دو طریق عقل و نقل می‌باشد.
تلاش بر این بوده تا با استفاده از براهین عقلی، محال بودن صدور فحش و سبّ و هر قبیح دیگری از جانب حضرت حق -جل جلاله- و قرآن کریم اثبات گردد و با استفاده از نقل معتبر، مورد تأیید قرار گیرد.

مؤلف محترم در این مقالات، به دو جوابیه ی هیئت عروة الوثقی که به جانبداری از نظریه ی آقای سید صادق شیرازی و همچنین در نقد و پاسخ به مطالب قبلی مؤلف، منتشر گردیده، پرداخته است.

نکته ی آخر اینکه در مقاله ی « عزاداری به شیوه ی اهل بیت - علیهم السلام - » برخی از شیوه های نوین عزاداری، که از جانب هم فکران و دوستداران آقای سید صادق شیرازی ترویج می شود، زیر تیغ نقد قرار گرفته است.

تعداد صفحات کتاب: ۱۱۵

 


 

وفسی vafsi. حامد وفسی ایت الله وفسی استاد وفسی, tsd ,استاد ایت الله وفسی , ویکی پدیا وفسی , وفسی کیست ,ایت الله وفسی  کیست,bayyenat,bayenat,vafsi,استاد اخلاق تهران

 

کتاب پنجم حضرت استاد آیت الله وفسی، در سال ۹۵ - ۱۳۹۴ با موضوعیت دفاع از علم منطق، تحت عنوان «جهالت» به رشته ی تحریر در آمد.
«جهالت» کتابی است در دفاع از اساسی ترینِ علوم و به تعبیری رئیس علوم، یعنی علم منطق؛

در این اثر ضمن بررسی آراء و نظرات یکی از بزرگترین منتقدان علم منطق، یعنی ابن تیمیه، تلاش شده تا با مردود برشمردن انتقادات و اشکالات ابن تیمیه، بنیاد اندیشه ی وهابیت و داعش که همانا آراء این شخص می‌باشد، مورد نقد واقع گردد.

این اثر ارزشمند، مشتمل بر ۳ فصل کلی آشنایی با علم منطق، کتاب نقض منطق و درباره ی استدلال می‌باشد.
در فصل اول، یک دوره ی اجمالی آموزش منطق را پیش رو داریم؛ و در دو فصل دیگر نیز، آراء ضد منطقی ابن تیمیه که در کتابی از وی به نام «الرد علی المنطق» یا «نقض منطق» گرد آمده، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
در ابتداء نقود وی بر کلیات منطق و سپس اشکالات وی بر استدلال، بویژه استدلال قیاسی یقینی (برهان) و همچنین بر جنس استدلال های علوم دیگر، بررسی شده و با شمشیر نقد منصفانه، روبرو گردیده است.

از نکات جالب و قابل تأمل این کتاب، بررسی رابطه ی خداوند و رسولان گرامیش - علیهم السلام - با منطق و قواعد آن است؛ که مؤلف گرامی در فصل اول به آن پرداخته است.

تعداد صفحات کتاب: ۱۷۰

 

جهت دانلود pdf کتاب جهالت بر روی  کلیک نمائید.


 

وفسی vafsi. حامد وفسی ایت الله وفسی استاد وفسی, tsd ,استاد ایت الله وفسی , ویکی پدیا وفسی , وفسی کیست ,ایت الله وفسی  کیست,bayyenat,bayenat,vafsi,استاد اخلاق تهران

 

 

 

 

 

 

 

 

 



«حکومت الهی» عنوان ششمین کتاب حضرت آیت الله وفسی است که جلد اول آن، در سال ۹۷ - ۱۳۹۶ مزیّن به نگارش گشت.

تحقیق درباره ی حکومت الهی و نظام جمهوری اسلامی ایران و نقد آراء منتقدانی همچون دکتر مهدی حائری و استاد عادل ضاهر، انگیزه ی تألیف این اثر قلمداد گشته است.
این کتاب ضمن اقامه ی ادلّه ی عقلی و نقلی بر نظریه ی ولایت فقیه و همچنین ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت معصوم - علیه السلام - نگاهی منتقدانه و موشکافانه بر آراء برخی از مخالفان نظریه ی تشکیل حکومت اسلامی دارد.

این اثر شامل سه بخش کلی است:
۱- مقدمات ( تاریخچه ی حکومت الهی - جهان بینی غرب و سیاست - دین و سیاست - اسلام و خشونت و... )
۲- اثبات ولایت فقیه و ضرورت تشکیل حکومت ( اثبات حکومت الهی - شناخت مناصب الهی و لوازم آن - استدلال ضرورت اصل حکومت - حکومت - بررسی جمهوری اسلامی )
۳- نقد ( تاریخچه اجمالی نظریه ی جدایی دین از سیاست - نقد نظریه ی عبدالرزاق و جابری - نقد کتاب حکمت و حکومت دکتر حائری - نقد نظریه عادل ضاهر در کتاب سنجش فلسفی اسلام گرایی )

از نکات برجسته ی این کتاب، نقد نظریه آزادی عقیده و آزادی بیان در اسلام است.

پاسخ به شبهاتی از قبیل رسالت منهای حکومت، عدم ظهور معنای ولایت در کشور داری، عدم پیوند ضروری بین اسلام و سیاست، عدم دلیل بر بطلان اجتهاد مقابل نص و... ، از مطالب جذاب و جالب این کتاب ارزشمند و پر گوهر است.

در آخر شایان ذکر است که این اثر در نوع خود، یعنی در دفاع از ولایت فقیه و ضرورت تشکیل حکومت در دوران غیبت و پاسخ گویی به سؤالات فراوان و پر مغز جوانان متفکر حوزه و دانشگاه در این زمینه، اگر نگوییم بی بدیل، باید گفت کم نظیر است.

 تعداد صفحات کتاب: ۵۴۳

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«تذکره» نام هفتمین کتاب حکیم متألّه، حضرت آیت الله حامد وفسی است که در بهمن سال ۱۳۹۷ به رشته تحریر در آمده است.

تمام نظامات اجتماعی، سیاسی،... و حتی هویت های ملّی، مبتنی بر جهان بینی است. عموماً مکاتب دینی یا فلسفی تلاش می کنند که عقاید خود را به صورت عقلانی توجیه کنند. «ضرورت» این بحث، رابطه مستقیم با حیات یک مکتب و ملّتِ معتقد به آن دارد که به همین جهت، نیاز جدّی و اساسی به چهار چوب عقلانی احساس می شود و این مطلب، موجب توجه به منطق صوری و صناعات خمس، خصوصاً صناعت برهان می گردد.

در این «تذکره» تلاش شده تا با یادآوری و بیداری عقل فطری، بنیاد های واقع گرایی در اسلام ناب محمدی دیده شود و با نقد آراء بنیادین مخالفان، ارزش های متون دینی تبیین گردد.

این اثر گرانقدر، مشتمل بر نقد و بررسی پاره ای از نظرات منسوب به مرحوم حضرت آیت الله مصباح یزدی در کتاب "منطق و شناخت شناسی از نظر حضرت آیت الله مصباح یزدی" به قلم آقای سلیمانی امیری و همچنین اثر منتشره از مؤسسه تحت اشراف ایشان در زمان حیات معظّم له، در کتاب "کلام اسلامی" به نگارش آقای محمد حسین فاریاب می‌باشد که در این دو اثر، به وضوح به انکار واقع نمایی مشاهدات، مجربات و متواترات تصریح شده است که لوازم فاسدی را در عقاید حقّه اسلامی به دنبال خواهد داشت.

تعداد صفحات کتاب: ۱۳۳

 

جهت دانلود pdf کتاب تذکره بر روی  کلیک نمائید.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هشتمین کتاب حضرت آیت الله وفسی را باید به نوعی مکمّل و متمّم کتاب ارزشمند حجاب قرآنی ایشان دانست که با عنوان «تبرّج» در سال ۱۳۹۸ به رشته تحریر در آمده است.

این اثر گران سنگ که با رویکردی فقهی، اجتماعی و سیاسی، به بررسی مسئله تبرّج و تبیین رابطه آن با فحشاء و فساد های جنسی پرداخته، دارای نه فصل از قرار زیر می باشد:
۱- قرآن و جاهلیّت ۲- قرآن و تبرّج ۳- فتوای مراجع عظام ۴- بانوان مؤمن و عرصه ی فعالیّت ۵- زن در نگاه سیاستمداران فاسد ۶- ولایت مطلقه ی فقیه ۷- زنان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ۸- خطر تعطیل شدن کامل أمر به معروف و نهی از منکر ۹- وظایف بانوان

حضرت استاد در فصل های دوم و سوم، ادلّه فقهیِ حرمت تبرّج را بررسی و همچنین فتاوای مراجع عظام تقلید را در این موضوع بیان فرموده اند.
در فصل چهارم، با معرّفی مصادیق فراوانی از بانوان مکرّمه ی اسلام، در صدد دفاع از جایگاه حجاب و پاسخ به شبهه ی تزاحم حجاب با حضور اجتماعی بانوان در عرصه های مختلف بر آمده اند.
در فصل پنجم، با بیان آماری عجیب از فساد های جنسی و اخلاقی، رابطه ی تبرّج و فحشاء را به ذهن تقریب نموده و از سوء استفاده ی سیاستمداران فاسد، از جنسیّت زن پرده بر می دارند.
شاید برجسته ترین و جذّاب ترین فصل از نگاه آشنایان با شبهات روز جامعه، فصل ششم کتاب باشد که در آن تلاش شده به شبهاتی از قبیل شیوه تعامل رهبر معظّم انقلاب با تبرّج و بی حجابی، قابل پذیرش بودن تبرّج امروزی در قالب احکام حکومتی و تزاحم برخورد با تبرّج و بی حجابی با جذب حداکثری، پاسخ داده شود.

در مجموع می توان این کتاب را شاهکاری دیگر در راستای احیای فرهنگ ناب فاطمی و دفاع از ارزش های انقلابی دانست.

 تعداد صفحات کتاب: ۷۴

 

جهت دانلود pdf کتاب تبرج بر روی  کلیک نمائید.


 

«هارون» نام نهمین کتاب حضرت آیت الله وفسی، می باشد که در سال ۱۳۹۸ به چاپ رسیده است.

این کتاب با رویکردی کلامی، به تبیین جایگاه و منزلت دردانه ی آسمان ولایت، حضرت امام علی ابن ابی طالب -علیه السلام- در قالب حدیث منزلت پرداخته است.

۱- بنیاد ۲- شناخت ۳- سبیل حقّ و باطل ۴- قداست جعلی ۵- زنگ تفریح، عناوین بخش های این اثر ارزشمند شمرده می شوند.

استاد فرزانه، در بخش اوّل، در صدد بیان مبادی قطعی اسلام و بررسی تواتر سندیِ حدیث منزلت برآمده اند.

در بخش دوّم تلاش شده تا مقام حضرت هارون -علیه السلام- و دیگر «ممثَّلٌ به»ها، مانند فتنه قومِ حضرت موسی -علیه السلام- سامری و گوساله ی سامری و...، در تمثیل مورد توجّه حدیث، روشن گردد.

پیدایش دو مکتب شیعه و سنّی، مدرسه ی سقیفه، بررسی عملکرد عمر ابن خطّاب، کیستیِ ابوبکر و حضرت علی -علیه السلام- از دیدگاه اهل سنّت، از مسائلی هستند که در بخش سوّم به آنها پرداخته شده است.

بخش چهارم، بررسی مطالبی همچون کیستیِ صحابه، دلائل اهل سنّت بر جانشینی ابوبکر، پس از پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله-، دیدگاه اهل سنّت نسبت به عدالت همه ی صحابه، سنّت الهی وقتی مردم راه باطل می روند، مشروعیت حاکم در اهل سنّت، نتایج حکومت صحابه و شرایط حاکم اسلامی را عهده دار گشته است.

امّا عنوان جالب و جذّاب بخش پایانی کتاب، بیانگر سست و واهی بودن اتّهامات و اشکالات وهّابیّت و سهل الجواب بودنِ شبهاتی است که سالهای مَدید، در افواه مخالفان مطرح بوده و این بار، با پاسخ های محکمِ این عالم بزرگوار همراه گردیده است.

  تعداد صفحات کتاب: ۲۳۰

 

جهت دانلود pdf کتاب هارون بر روی  کلیک نمائید.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در سال ۱۳۹۹ دهمین کتاب با عنوان «عصمت» از حکیم جلیل القدر حضرت آیت الله وفسی به چاپ رسید که به بررسی مسئله عصمت انبیاء - سلام الله علیهم - در قرآن کریم می‌پردازد.

در این اثر که شامل پنج بخش: ۱- قرآن منیر ۲- عصمت ۳- عصمت انبیاء - سلام الله علیهم - در قرآن ۴- عصمت نبیّ مکرّم اسلام - صلی الله علیه و آله - ۵- عصمت اهل بیت - سلام الله علیهم - (مقام امامت) می‌باشد، تلاش شده، بعد از نگاهی اجمالی به اعجاز قرآن، تحریف ناپذیری قرآن، حجیّت قرآن و همچنین بیان آراء مذاهب اسلامی در مورد عصمت و اقوال علمای شیعه و براهین عصمت انبیاء - سلام الله علیهم - و منشاء تکوینی عصمت، به برخی شبهات، مبنی بر عدم دلالت آیات شریفه ی قرآن کریم بر عصمت انبیاء - سلام الله علیهم - پاسخ داده شود.


در ۲ بخش پایانی کتاب نیز، دانشمند گرامی با توجه به آیات اختصاصی درباره حضرت رسول اکرم - صلی الله علیه و آله - ، دعاهای حضرت ابراهیم - سلام الله علیه - و نور بودن پیامبر اسلام - صلی الله علیه و آله - و همچنین آیات مربوط به عدم ظلم در امام، اولی الامر، مباهله و تطهیر، در صدد اثبات و دفاع از عصمت نبی مکرم اسلام و اهل بیت گرامیشان - سلام الله علیهم - و عصمت مقام امامت در قرآن کریم، بر آمده اند.

آنچه بر ارزش و اهمیت مطالعه این کتاب و تأمّل در مطالب آن می افزاید توجه به دو نکته می‌باشد: اول آنکه کسانی در خود دنیای اسلام، ارتکاب گناه صغیره و حتی کبیره، آن هم از روی عمد را، در مورد انبیاء -سلام الله علیهم- جایز و ممکن دانسته، و به طریق اولی خطا و سهو را در افعال و اعمال غیر تبلیغی و تبیینی ایشان روا برشمرده‌اند. دوم آنکه در دنیای اسلام، عده ای قائل شده‌اند که قرآن کریم درصدد دفاع از عصمتِ (عصمت خاص و مورد نظر اکثر حکمای شیعه) انبیاء - سلام الله علیهم - برنیامده و آیاتی دالّ بر عصمت مورد نظر، در مورد انبیاء - سلام الله علیهم - به ویژه نبیّ مکرم اسلام - صلی الله علیه و آله - وجود ندارد و یا حداقلّ، دلالت آن مفهوم و مبیَّن نیست.

این اثر را باید از جمله آثارِ عقیدتی و اصطلاحاً کلامی این استاد بزرگوار برشمرد.

تعداد صفحات کتاب: ۱۳۰

جهت دانلود pdf کتاب عصمت بر روی  کلیک نمائید.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«فضل قرآن» یازدهمین کتاب حضرت آیت الله وفسی، که در سال ۱۳۹۹ توسط پایگاه مردمی بیّنات به زینت طبع درآمد، به دنبال تحلیل و بررسی جایگاه حقیقت قرآن در نظام واقع و نظام اندیشه ی دینی است.

اندیشمند محترم، در این اثر به مقایسه ی ارزش و منزلت حقیقت قرآن کریم و حقیقت اهل بیت - سلام الله علیهم - که در قرون متمادی، موضوع بحث متکلّمین بوده پرداخته، با این تفاوت که تلاش شده براهین قاطع و ادلّه ای بدون مناقشه و زَیغ، در این زمینه ارائه شود و همچنین ضعف و قوّت ادلّه ی مأثوره ی مشهور، مورد بررسی قرار گیرد.

این اثر وزین، در سه بخش و از سه منظر، به بررسی مسئله پرداخته: ۱- درون فقهی و عرفی ۲- درون دینی و کلامی ۳- فلسفی و عرفانی

مؤلّف بارع، بعد از تبیین منظور از حقیقت قرآن و اهل بیت - سلام الله علیهم - در بخش ابتدایی به تزییف برخی از ادلّه ی اقامه شده بر افضلیت اهل بیت - علیهم السلام - و در ادامه به بخش جایگاه قانون، قانون گذار، مجری قانون و مفسّر قانون پرداخته است.

در بخش میانیِ اثر از سه دلیل هدایت، شرافت و فضیلت ذاتی علم و اعجاز جاودانی، برای اثبات افضلیّت بهره جسته و به سؤالاتی در مورد قرآن پاسخ داده شده است.

بخش پایانی که شاید تخصّصی تر و ثقیل تر از مباحث پیشین باشد، پس از بیان برخی مقدّمات فلسفی و عرفانی، عهده دار تحقیق پیرامون مسئله، در دو مشرب فلسفی و عرفانی گشته است.

این اثر کم نظیر و شاید بی نظیر این عالم جلیل القدر را باید از آثار به اصطلاح کلامی و فلسفی ایشان برشمرد.

تعداد صفحات کتاب: ۱۳۰

جهت دانلود pdf کتاب فضل قرآن بر روی  کلیک نمائید.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یکی از جذّاب ترین مباحث در بین عموم شیعیان، بویژه شعرا، مادحین و سخنرانانِ مذهبی، مقایسه مقام و منزلت اولیاء الهی با یکدیگر، بخصوص بزرگان کربلا و حادثه ی عظیم عاشورا، با دیگر انبیاء و ائمه - سلام الله علیهم - می‌باشد.

عالم مجاهد حضرت آیت الله وفسی دوازدهمین کتاب خویش با عنوان «امامت» را که در سال ۱۳۹۹ به زینت طبع آراسته گشت، بستری برای طرح مباحث فوق قرار داده اند تا در آنجا بعد از تبیین جایگاه امامت و امامانِ از انبیاء - سلام الله علیهم - مانند حضرت ابراهیم - سلام الله علیه - ، افضلیت ایشان را نسبت به اولیاء کربلا - سلام الله علیهم - مورد سنجش قرار دهند.

در این اثر که شامل چهار بخش: ۱- بررسی اجمالی ۲- معرفت و شناخت مقام امامت ۳- مباحثه ۴- شرح اجمالی زیارت حضرت عباس - سلام الله علیه - می باشد، تلاش شده تا مفصّلاً در اطراف مسئله بحث و با ادلّه ی محکم، پاسخ آن تبیین گردد.

در بخش اول بعد از بیان ضرورت و فایده ی این نوع بحث ها و منابع و موانع شناخت و همچنین بررسی مقامات و مناصب الهی، بیّنات قطعیه ی عظمت امامان نسبت به انبیاء - سلام الله علیهم - ، امارات عظمت اولیاء کربلا - سلام الله علیهم - ، نگارنده ی محترم، به تحلیل دقیق دلایل طرفداران افضلیّت اولیاء کربلا - سلام الله علیهم - و حدیث افضلیّت نساء و مغالطات مربوط به اصل مسئله پرداخته اند.

حکیم متألّه، در بخش دوم این اثر ارزشمند، ضمن بیان صفات امام از دیدگاه علمای اهل سنّت و علمای امامیّه و همچنین شرط افضل بودن و ادلّه ی قائلین به افضل بودن امام، ترتیب و نظام مناصب الهی و البته عظمت منصب امامت را تبیین فرموده اند.

ایشان معانی انبیاء، صدّیقین، شهداء، صالحین و همچنین نکات قابل تأمّلی در زیارت اولیاء الهی را مورد بررسی قرار داده اند.

امّا شاید آنچه که بیش از اندازه در این کتاب جلب توجّه نموده و مخاطب را شیفته ی مطالعه ی آن می کند، مناظره ی چند تن از فضلای حوزه با حضرت استاد آیت الله وفسی می‌باشد که بخشی از کتاب با عنوان مباحثه برای آن تهیه گشته است.

می توان از موضوعات جذّاب و جنجالی مورد بحث در این مناظره، به موارد زیر اشاره نمود:
۱- نقد حدیث مشهور مناقب حضرت علی - سلام الله علیه - ۲- نقد ادعای امامت همه ی شیعیان، به دلیل استضعافشان در زمین ۳- امامت حضرت یوسف - سلام الله علیه - بر پدر بزرگوارشان حضرت یعقوب - سلام الله علیه - ۴- امامت یا عدم امامت حضرت زهرا - سلام الله علیها - ۵- حضرت ابراهیم - سلام الله علیه - اهل یقین یا اهل شکّ ؟ ۶- مسئله برتری حضرت حمزه سیدالشهداء - سلام الله علیه - ۷- نبوّت، رسالت، امامت، مفاهیم مشکّک یا متواطی ؟ ۸- خلط بین فضیلت حقیقی و فضیلت ظاهری ائمّه - سلام الله علیهم - ۹- تفاوت رؤیت ملکوت با نظر به ملکوت ۱۰- ارزش داشتن فضائل و مقامات اعطایی (در کجا ملاکِ ارزش، اکتسابی بودن است؟) و...

این اثر گرانسنگ از آثار کلامی حضرت استاد حامد وفسی، به شمار می آید.

تعداد صفحات کتاب: ۲۳۲

 

جهت دانلود pdf کتاب امـامـت بر روی  کلیک نمائید.

 


 

در سال ۱۴۰۰ ، سیزدهمین کتاب مفسّر حکیم حضرت آیت الله وفسی با عنوان «منجی» منتشر گردید.

این کتاب، که از آثار کلامی استاد ارجمند، بشمار می‌آید، عهده دار بررسی دو مسئله مهم، در زمینه مهدویّت که اهمیت امروزه ی آن بر کسی پوشیده نیست، گردیده است.

اولین مسئله ای که به آن پرداخته شده، تحریف شخصیت خود منجی است؛ در بخش اول کتاب، تلاش شده با بررسی و نقد کتاب «در انتظار کدام منجی» ، دیدگاه صحیح در مورد اسلام ناب و انسان کامل و قیام حضرت صاحب - عجل الله تعالی فرجه الشّریف - تبیین و تأیید گردد.
استاد عظیم الشّأن، با قلم نقّادانه معروف خویش، اسلام رحمانی ادعا شده و ثمراتش مانند خدای بدون غضب، رسول و امام بدون خشونت و قیام مهدوی بدون شمشیر و خونریزی و حکومت عادل عاری از اجرای حدود تعیّن یافته را مورد خدشه قرار داده و تزییف نموده اند.

بخش دوم این اثر، محملیست برای طرح مسئله ای جذّاب و پر هیاهوی امکان مشاهده ی حضرت حجت - عجل الله تعالی فرجه الشّریف - در دوران غیبت.
مؤلّف بارع، بعد از بررسی عقلی مسئله ی مشاهده و بیان انواع مشاهده و برخی از حکمت های غیبت، و همچنین بعد از تبیین ادله ی امکان مشاهده، به نقد و بررسی دیدگاه جناب آقای سید کمال حیدری (عدم امکان مشاهده در دوران غیبت) همّت گمارده اند.

در خاتمه ی کتاب، عالم مجاهد، از باب حسن خِتام و ترغیب، ملاقات بزرگوارانی چون شیخ اکبر جناب محیی الدین ابن عربی -ره- و جناب کربلایی کاظم ساروقی - ره - با قطب عالم امکان حضرت مهدی - ارواحنا فداه - را ذکر نموده و بر شرافت درک محضر حضرت - عجل الله تعالی فرجه الشّریف - برای افرادی این چنین پای فشرده اند.

نکته ی قابل ذکر اینکه، آثار قبلی این عالم مجاهد جلیل القدر، در مقابله ی با اشاعه ی شبهات دینی، فساد و فحشاء، بیشتر جلوه گر است؛ حال آنکه در این اثر گرانسنگ، به عنایت خاصه ی حضرت حقّ ایشان با صلابت علمی، به نبرد و جهاد با تحریف اسلام ناب و ظهور تامّش یعنی حضرت مهدی - عجل الله تعالی فرجه الشّریف - شتافته اند که البته برای مجاهدان اجریست عظیم.

 تعداد صفحات کتاب: ۱۴۳

 

 جهت دانلود pdf کتاب مـنـچی بر روی  کلیک نمائید.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«حجاب اسرای کربلا صلوات الله علیهم اجمعین» عنوان چهاردهمین کتاب عالم مجاهد، حضرت آیت الله حامد وفسی می باشد که در سال ۱۴۰۰ به زینت طبع درآمده است.

همانطور که از عنوان بر می آید، این اثر در صدد بررسی وضعیّت حجاب بانوان بلند مرتبه حاضر در کربلا، در دوران اسارت است.

پاسخ به شبهاتی در مورد حدود حجابِ این بانوان ( مانند ادعای نمایان شدن گیسوان ) و همچنین دفاع از حریم حیاء و عفّت، به خصوص در جامعه ی امروز را، می توان از انگیزه های تألیف این کتاب برشمرد.

مؤلّف حکیم، بعد از فصل اوّل، که در آن به معرّفی بانوان مکرّمه حاضر در کربلا و واقعه عاشورا پرداخته، در فصل دوم، سوم و چهارم، مبانی معرفتی خود، برای دفاع از ادّعای این اثر ( بی سند و دروغ تاریخی بودنِ آشکار شدن سر و گیسوی بانوانِ حَرَم حضرت اباعبدالله الحسین سلام الله علیه ) را ارائه می دهد:
مطالبی از قبیلِ وعده ی الهی در مورد غلبه، نصرت و دفاع الهی برای اولیاء خویش - سلام الله علیهم - ، غیور بودن حضرت حقّ نسبت به ناموس خود، و همچنین غیرت انبیاء و اولیاء الهی - سلام الله علیهم - ، در مورد نوامیس.

عالِم فرزانه، در فصل پنجم، با بررسی اسناد روایی و تاریخی، چه از جهت متن و چه به حسب سلسله سَند، دروغ بودنِ ادّعای آشکار شدنِ سَر و گیسوانِ بانوانِ حَرَم را اثبات می نمایند.

پاسخ به این سؤال که اگر خدا از مومنین دفاع می‌کند، پس مصائب اولیاء الهی - سلام الله علیهم - مانند شهادت و اسارت ایشان چگونه قابل توجیه است و همچنین خاتمه کتاب که جلوه هایی از حیاء، عفّت و غیرت انبیاء و اولیاء الهی - سلام الله علیهم - را تبیین نموده و در صدد دفاع از این ارزش های والا و گم شده جامعه کنونی ما بر می آید را می توان بخشی از مطالب جذّاب، روح نواز و جان فزای این اثر گران سنگ بر شمرد.

«حجاب اسرای کربلا صلوات الله علیهم اجمعین» سومین کتاب حضرت استاد، در بین تألیفات معظّم له، در راستای احیاء فرهنگ متعالی «عفاف» و «حجاب» به حساب می آید.

 تعداد صفحات کتاب: ۸۰


 

جنجال و هیاهوی موضوعاتی چون « خوانندگی و غناء » ، « موسیقی و کنسرت » و همچنین « رقص » ، در جامعه از طرفی و فتاوا و آراء دور از باورِ اهل تقوا، توسّط بزرگان امروزی فقاهت و سیاست از طرف دیگر، تمهیدی شد برای نگارش پانزدهمین کتاب مجتهد مجاهد، فقیه جلیل القدر حضرت علّامه حامد وفسی با عنوان « غناء » که در اواخر سال ۱۴۰۱ منتشر گردید.

این رساله ی عظیم که از تخصصی ترین کتب فقهیِ مؤلّف عظیم الشّأن می‌باشد مطالب خود را در چهار بخش ۱- غناء ۲- مُستثنیات غناء ۳- آلات موسیقی ۴- مسئله ی زفن (رقص) ، ارائه می‌دهد.

از میان آثار فقهای عظیم الشّأنی که در این باره به تحقیق پرداخته اند، اثر رهبر معظّم انقلاب حضرت آیت الله العظمیٰ امام خامنه ای -مدّظلّه العالی- از جهت تفصیل بیشتر مباحث از ویژگی ممتاز تری برخوردار می‌باشد.

فقیه عالی‌مقام حضرت آیت الله وفسی، در کتاب حاضر، پس از تبیین نظر مشهور و مُعظَم فقهای شیعه، بحث گسترده ای ناظر به کتاب "درسنامه‌ی غناء و موسیقی" اثر حضرت آیت الله العظمیٰ امام خامنه‌ای آغاز کرده و در انتهاء، پس از بررسی ادلّه ی معظّم له، به دفاع از موضع رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی - رضوان الله تعالیٰ علیه - در کتاب "مکاسب محرّمه" در باب "غناء" پرداخته اند.

فقیه عظیم الشّأن، حضرت آیت الله وفسی، در خلالِ این نقد و بررسی، فتوای خویش مبنی بر حرمتِ مطلقِ ( اطلاق در حرمت ) غناء « خوانندگی » ، موسیقی و رقص را تبیین نموده اند.

تعداد صفحات کتاب: ۳۰۷

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«حقیقت ۲» شانزدهمین کتاب عالم مجاهد، حضرت آیت الله وفسی است که در تابستان ۱۴۰۲ ( محرم الحرام ۱۴۴۵ )، حلاوت بخش ذائقه ی طبع گردید.

دفاع از عرفان ناب و حکمت متعالیه ی الهیه، خاصّةً حکمت صدرایی - ره - بعد از گذشت دوازده سال، انگیزه تالیف کتابی شد که جلد دومِ کتاب «حقیقت» عنوان گرفت.

این مکتوب گرانمایه رساله بررسی و پاسخ به شبهاتی علیه حکمت صدرایی - ره - را عهده دار گردیده که در کتاب «تعارض در حکمت متعالیه» به قلم «دکتر مهدی طاهریان» گرد آمده است.

همانطور که مستشکل اعتراض و انتقادش را در سه بخش ۱- هستی شناسی و معرفت شناسی ۲- علم النفس و همچنین ۳- عقاید دینی بیان نموده، رساله ی حاضر نیز بررسی و پاسخگویی را در سه بخش ۱- الهیات به معنای اعمّ، ۲- نفس و عقل و ۳- الهیّات و دین و در قالب پاسخ به صد و سی و سه شبهه ارائه میدهد.

این تالیف گرانسنگ با قلمی روان و ساده، رهپویان حکمت در حوزه و دانشگاه را مهمان رویکرد فوق تخصّصی خود در بررسی و پاسخگویی شبهات می‌گرداند.

مولّف عظیم الشّأن در این نگاشته ی گرانقدر، در صدد ارائه و اثبات توفیق جناب صدرالمتالّهین - ره - در پیمودن صراط مستقیم حکمت و رفع منافاتِ کشفیّات اهل عرفان و اهداف متکلّمین در دفاع از دین، بر آمده است.

قابلیّتِ بهره گیری اساتید برجسته حکمت و مدرّسان بزرگ فلسفه از این اثر جهت تعلیم نکات بسیار ژرف، غامض و تفهیم هفوات و عویصات حکمت صدرایی - ره - به تشنگان حکمت حقّه ی متعالیه از چشم گیر ترین دستاورد های کتاب حاضر بوده که مرهون تدقیق ذهن منوّر حکیم متالّه، حضرت آیت الله وفسی است.

در مقام تشبیه و توصیف، سطح مباحث حِکمی این اثرِ ذی قدر را باید نظیرِ سطح مباحث خارج در فقه، قلمداد نمود.

در آخِر، یادآوریِ وجه تسمیّه ی این تالیف ارزشمند، خالی از لطف نیست؛ که الهام گرفته شده است از بیتی معروف از عارف بزرگ دنیای اسلام، جناب لسان الغیب:
جنگ هفتاد و دو ملّت همه را عذر بنه
چون ندیدند «حقیقت» ره افسانه زدند

تعداد صفحات کتاب: ۴۳۵ 

جهت دانلود pdf کتاب حقیقت2 بر روی  کلیک نمائید.


 

«بررسی امر به معروف و نهی از منکر در اسلام» موضوع هفدهمین کتاب فقیه جلیل القدر و مجاهد عظیم الشّأن، حضرت علّامه آیت الله حامد وفسی، استاد اخلاق برجسته ی تهران است که در سال ۱۴۰۲ به زینت طبع آراسته گردید.

اثر مذکور که از اعظمِ کتبِ فقهی این فقیه عالی‌مقام می‌باشد، به علّت رابطه ی تنگاتنگ و مستقیمِ دو فریضه ی عظیم الهی «امر به معروف» و «نهی از منکر» با مسئله ی «حکومت اسلامی» چه از جهت حدوث و چه از جهت بقاء، تحت عنوان «حکمت الهی ۲» و در واقع جلد دوم کتاب گرانسنگ «حکمت الهی» منتشر گردیده است.

پس از گذشت نزدیک به نیم قرن از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، اقامه ی دو فریضه ی متعالی «امر به معروف» و «نهی از منکر» که ضامن بی بدیل سلامت و حفظ نظام اسلامی است، در شان و طراز مناسب خود نبوده و از جهت تحقیقات علمی نیز، آنطور که شایسته است مورد توجه و عنایت لازم بسیاری از علمای اسلام قرار نگرفته است.
اثر پیشرو در امتداد کتاب وزینِ «حکومت الهی ۱»، اینبار با رویکردی فقهی، با نقد و بررسی تالیفات برخی از علمای معاصر، در جهت تعمیق و رشد تحقیقات مربوط به این "واجب فراموش شده" به زینت طبع آراسته گردیده است.
لازم به ذکر است که جرح ادلّه و آراء آقای مصطفی محقق داماد در باب «عدم اجرای حدود» و در نهایت پاسخ به «شبهات جدید» درباره ی امر به معروف و نهی از منکر، به نِفاست و جذابیّت این اثر گرانسنگ افزوده است.

یکی از جذّاب ترین جلوه های این کتاب عظیم، بخش پرسش و پاسخ آن است که در بردارنده ی سوالات امروز جامعه در مورد «امر به معروف» و «نهی از منکر» و جواب های متقنِ علّامه مجاهد آیت الله وفسی می‌باشد.

علّامه بزرگوار در این بخش به مسئله ی «ساخت، نگهداری و استفاده از سلاح های کشتار جمعی مانند بمب های اتمی و هیدروژنی» پرداخته و بعد از بررسی ادلّه ی منسوب به مخالفین، فتوای خویش مبنی بر جواز شرعی مسائل مذکور را تبیین نموده اند.

در پایان ذکر مطلبی ضروری می‌نماید که غفلت از آن، موجب خسران مخاطب خاصّ و عام این سطور می‌گردد و آن اینکه شاید بتوان در بین آثار بزرگان در مسئله ی «امر به معروف» و «نهی از منکر» ، این کتاب را بدون تردید، بی نظیر یا بسیار کم نظیر، توصیف نمود.

تعداد صفحات کتاب:۴۵۵


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«قطع» موضوع و عنوان یکی از کتب جلیله ی علّامه مجاهد حضرت آیت الله وفسی می‌باشد که در سال ۱۴۰۲ به رشته تحریر در آمده و منتشر گردید.
تار و پودِ «هجدهمین» اثر مؤلّف جلیل القدر، با هدفِ تبیین جایگاه قطع، در حوزه های بحث دینی، و همچنین تفصیل و تمییز بین «قطع» ( یقین روانشناختی ) با «علم» ( یقین منطقیِ به معنای اخصّ ) ، در هم تنیده شده است.

این کتابِ معرفت شناسانه و البته اصولی، در چهار بخش اصلی ۱- تبیین محلّ نزاع ۲- حجّیّت ۳- منجّزیّت ۴- متابعت ، تمام وجوه مطرح در مسئله ی قطع را تحت پوشش قرار داده و از زوایای پنهان این مبحث، پرده برداشته است.

این اصولی بزرگ و فقیه معظّم، در مکتوبش که حقیقتا از کنوز و زخارفِ اصولی امروز شیعه می‌باشد بعد از بررسی و نقد نظرات و آراء فقهاء و اصولیونِ عظیم الشّأن شیعه، حجیّت، منجّزیّت و وجوب متابعت از «قطع» را، جز به اعتبار شارع اَقدس، مردود اعلام می دارد.

شاید بتوان یکی از جذّاب ترین مباحث این رساله ی مَنیع را، پاسخ به شبهه ی منسوب به فخر راضی، مبنی بر بی اعتبار بودنِ  «برهان منطقی» برشمرد.

همچنین در بخش چهارم کتاب، بررسی سه گروه از روایات که منافیِ با متابعتِ مطلقِ «قطع» است، بسیار جالب و پر کشش جلوه می نماید.

با عنایت خاصّه ی حضرت حقّ، بدون تردید، این کتاب ذی جود و گرانسنگ، فرصتی جدید و منظری بدیع در پیش روی علم اصول، و بالتَّبَع موجب نگرشی ژرف تر و عمیق تر، در تفقّهِ آیندگانِ از فقهاء خواهد بود.

تعداد صفحات کتاب: ۹۶

جهت دانلود pdf کتاب قطع بر روی  کلیک نمائید.




موضوعات مرتبط: کــتــب
برچسب‌ها: کتب آیت الله وفسی هارون فضل قرآن کتاب های آیت الله وفسی مکتوبات آیت الله وفسی تالیفات آیت الله وفسی سایت ایت الله وفسی آثار آیت الله وفسی حامد وفسی حجاب قرانی حکومت الهی

تاريخ : پنج شنبه 2 اسفند 1398 | 21:31 | نویسنده : سردبــیر |

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------