سلام و عرض ادب و احترام
خدا قوت
این کلیپ در گروه ما فرستاده شده
لطفا خدمت استاد عزیز آقای وفسی سلام ما را برسانید و بخواهید جواب دینی علمی همیشگی خودشان را بدهند تا ما بهره ببریم.
بنده در چند گروه عضو هستم و برای خواهران مطالب در پاسخ به شبهات و.... مطلب میفرستم و در جمع خانودگی هم چنین...
اقوام و دوستان را با حدیث کساء خوانی جمع می کنیم و حضوری یا در رسانه مطالب شما بزرگان را بیان یا ارسال می کنیم...
التماس دعا
پاسخ:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ
سلام علیکم و رحمة الله
مقدمه
از دغدغه مندی شما عزیزان نسبت به تحقیق درباره مطالب دینی تشکر میکنم و از بابت تأخیر در پاسخ به سبب اشتغالات درسی، عذر خواهی مینمایم.
آنچه در فیلم سخنرانی مطرح شده، باید مورد بررسی و نقد مفصل قرار گیرد ولی به صورت خلاصه توجه شما عزیزان را به چند مطلب بنیادی جلب میکنم تا انشاءالله با ورود صحیح به موضوعات مطروحه، بتوانیم نتیجه درست بدست آوریم تا موجب تحریف دین و انحراف جامعه اسلامی نگردیم؛ بلکه عارف و حافظ اسلام ناب محمدی باشیم.
وَقُل رَّبِّ أَدۡخِلۡنِي مُدۡخَلَ صِدۡقࣲ وَأَخۡرِجۡنِي مُخۡرَجَ صِدۡقࣲ وَٱجۡعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلۡطَٰنࣰا نَّصِيرࣰا ( ۸۰ اسراء )
سخن نخست
در شریعت مقدسه اسلام انجام گناه یا ترک واجب، مجازاتی را به دنبال دارد؛ اگر نوع و کیفر آن معین شده است به آن حد میگویند و اگر تعیین نشده باشد به آن تعزیر گفته میشود.
الف - اسلام مانند دیگر شرایع الهی و هر مصلح حقیقی، برای پاک کردن جامعه از آلودگی گناهان ( ظلم، فساد و فحشاء ) برای بعضی از گناهانِ بزرگ تر حد معین کرده است؛ مانند مجازات اعدام برای محارب و مفسد فی الارض.
و برای گناهان دیگر تعزیرات را قرار داده است تا با افزایش هزینه جرم، از گسترش و پیشرفت ظلم، فساد و فحشاء جلوگیری نماید و زمینه برای تحقق جامعه انسانی و در نهایت جامعه الهی فراهم گردد.
ماده ۱۸ قانون مجازات اسلامی: تعزیر مجازاتی است که مشمول عنوان حد، قصاص یا دیه نیست و به موجب قانون در موارد ارتکاب محرمات شرعی یا نقض مقررات حکومتی تعیین و اعمال میگردد.
ب - عامل اجرای تعزیر و تعیین کننده مقدار و موارد آن کیست؟
شیخ مفید: فأما إقامة الحدود فهو إلى سلطان الإسلام المنصوب من قبل الله، وهم أئمة الهدى من آل محمد عليهم السلام و من نصبوه لذلك من الأمراء والحكام، وقد فوضوا النظر فيه إلى فقهاء شيعتهم مع الامكان.¹
منظور از اقامه حدود در اینجا اعم از حد شرعی و تعزیر است.
در جای دیگر شیخ میفرماید: و كل شيء يؤذي المسلمين من الكلام دون القذف بالزنا و اللواط ففيه أدب و تعزير على ما يراه سلطان الإسلام.²
پس تعزیر، وظیفه حاکم اسلامی است و این مطلب مورد تایید بزرگان فقهای شیعه مانند: شیخ طوسی، ابوصلاح حلبی، ابن ادریس، صاحب شرایع ( محقق حلی ) و علامه حلی و... است.
سخن دوم
آیا حاکم اسلامی میتواند برای همه ی موارد: ترک واجبات و انجام محرماتِ علنی، مجازاتی را تعیین کند؟ پاسخ مثبت است.
صاحب شرایع ( محقق حلی ): کل من فعل محرما او ترک واجبا فللامام تعزیره بما لا یبلغ الحد و تقدیره الی الامام.
هر کس کار حرامی انجام دهد و یا واجبی را ترک کند، امام میتواند وی را مجازاتِ تعزیر کند بقدری که باندازه مجازات حد شرعی نرسد. مقدار مجازات با امام است.³
صاحب جواهر ( محمد حسن نجفی ): كل من فعل محرما أو ترك واجبا و كان من الكبائر فللإمام تعزيره.⁴
و در جای دیگری می فرماید؛ تقدیره الی الامام.⁵
دیدگاه حضرت امام خمینی -ره- بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز بر همین پایه و اساس است.
بنابراین وظیفه شرعی و قانونی همه مسئولان، مبارزه با تمام افراد و سازمان ها و باند های ضد فرهنگِ دینی است تا از اشاعه محرمات و... جلوگیری شود.
سخن سوم
متاسفانه یک خلط مبحثی در اذهان برخی از متدینان شکل گرفته که سبب مغالطه ناخواسته در مباحث دینی و سیاسی شده است.
توجه به این نکته مهم است که بدانیم موضوع حکومت و ساختار نظام سیاسی، غیر از موضوع حاکم است و نباید این دو را با هم خلط نماییم.
توضیح: آنچه در صدر اسلام رخ داد، موجب شد دو بنیاد کاملاً متفاوت در میان مسلمانان شکل بگیرد:
الف) شیعیان و پیروان اهل بیت -ع- شکل حکومت را بر اساس بیعت در غدیر خم میدانند و از نظر آنها نظام حکومت و نظامات سیاسی، اجتماعی و... همه بر پایه امام معصوم و منصوب از طرف خداوند متعال شکل میگیرد و امام از مؤمنین بر خودشان اولی تر است.⁶
و در این نظامِ امامت، شخص حضرت رسول اکرم -ص- و جانشینان معصوم -ع- و نواب خاص و عام ( فقیه جامع الشرایط ) دارای چنین جایگاهی هستند و مؤمنان نیز اگر ولایت آنان را بپذیرند، حزب اللهی محسوب میشوند و الّا داخل حزب شیطان شده اند.⁷
ب) اهل سنت ساختار نظام و حکومت را بر اساس بیعت در سقیفه و انتخاب برخی از صحابه میدانند.
بنابراین دو نظام حکومتی کاملا متباین مطرح است:
الف: نظام امامت شیعه.
ب: نظام خلافت سنی.
هنگامی که مردم معترض علیه عثمان قیام کردند، پس از قتل وی به حضرت علی - علیه السلام - مراجعه کردند تا با او به عنوان خلیفه چهارم بیعت کنند نه به عنوان امامت؛ و آن حضرت -ع- هم پیشنهاد آنها را رد نمودند و پس از اصرار بسیار ايشان، پذیرفتند.
نتیجه آنکه حکومت به شکل خلافت اهل سنت بود نه به صورت امامت اهل بیت، ولی به جای حاکم غیر معصوم، حاکم معصوم به قدرت رسید.
بنابراین حکومت حضرت امام علی -ع- و امام حسن -ع- بر اساس امامت نبود بلکه بر پایه خلافت و نظام سقیفه بود و چنین حکومتی از نظر شیعه حکومت الهی و مطلوب نیست؛ پس نمیتوان همه رخدادهای آن را حجت و کاشف از رضایت خداوند متعال دانست؛ زیرا در مواردی حضرت امام -ع- ناگزیر میشدند در برابر باطل کوتاه بیایند همچنان که هارون در برابر طرفداران سامری کوتاه آمدند.⁸
مثال
برای درک بهتر مطلب، مثالی را عرض میکنم: اگر هماکنون در ایالات متحده آمریکا و نظام حکومتی آنجا، حضرت آقا ( امام خامنهای ) رئیس جمهور شود، آیا حکومت آمریکا، حکومت الهی محسوب میشود و ما می توانیم بر اساس عملکرد ایشان در آنجا قضاوت کنیم ؟
پس عملکرد حاکم اسلامی ( امام معصوم یا فقیه جامع الشرایط ) وقتی مبسوط الید باشند، حجت است.
نتیجه آنکه به کوتاه آمدن امام در صفین، قبول حکمیت، داستان نماز تراویح و صلح امام حسن -ع- و... نمیتوان استناد نموده و آن ها را ملاک وظیفه شرعی و سیاسی امروز خودمان در جمهوری اسلامی ایران قرار دهیم؛ زیرا این حکومت، حکومت بر اساس نظام امامت است نه نظام خلافت و قیاس نظام خلافت در زمان حضرت -ع- با امروز ج.ا.ا. قیاس مع الفارق است.
سخن چهارم
در جامعه امروز ایران دو مکتب فکری مطرح است:
الف) مکتب الهی و خدا محور.
ب) مکتب اومانیسم و انسان محور.
تفکر مکتب ما اسلام ناب محمدی است و صريحاً آنرا اعلان میکنیم ولی تفکر اومانیسم نمی تواند علنی به میدان بیاید و خود را با نقاب چهرههای اسلامی، ایرانی، انسانی، ملی و... معرفی میکند؛ اما اگر بجای سطحی نگری، عمیقاً به مطالب آنان توجه کنیم واقعیت عقیده ایشان روشن است.
این تفکر تلاش می کند که همان بنیاد های فرهنگ و ارزش های آمریکایی را بومی سازی نماید و محور حق و باطل برای آنها رضایت و خواست اکثریت است؛ خواه مرضی خدا باشد یا نباشد؛ مثلا اگر مردم مانند قوم لوط باشند یا بخواهند علنی فحشا کنند یا شراب بخورند و بی حجاب و برهنه در خیابان قدم بزنند و هر ظلم و گناهی را علنی انجام دهند، وظیفه حکومت اسلامی در نهایت از منظر این افراد آن است که فقط و فقط به زبان نرم بگوید: این کارها بد است و ما شدیداً آن را محکوم میکنیم ولی شما در عمل کاملا آزاد هستید !!
این تفکر را حضرت امام خمینی -ره- به عنوان اسلام آمریکایی مطرح فرمودند و وظیفه ما تبیین حقیقت اسلام و رسوا کردن افراد نفوذی است.
این مطلب قرآن را متذکر میشوم که هرگاه خداوند متعال و رسول خدا به امری فرمان میدهند مؤمنان در برابر دستورات اسلام از خودشان اختیاری ندارند و باید مطیع و تسلیم فرامین حضرت حق باشند.⁹
اسلام تمامی آرمانها، اهداف، ارزش و راه را برای سعادت و کمال بشریت معرفی نموده است؛ مسأله ضرورت حجاب و عفاف و جلوگیری از منکرات، وظیفه قطعی حکومت اسلامی است و مجازات برای زنان و مردان هرزه و فاسد، عقلاً و شرعاً، لازم و واجب است و هیچ شبهه ای در آن نیست، مگر از ناحیه طرفداران اسلام آمریکایی.
ان شاءالله با بصیرت در فرمایش های حضرت آقا و جدیت در عمل، زمینه ساز حکومت حضرت مهدی - عجل الله فرجه الشریف - باشیم.
حامد وفسی
۱۲ خرداد ۱۴۰۳
پاورقی
¹. شیخ مفید، المقنعه ص ۸۱۰
². همان ص ۷۹۷
³. محقق حلی شرایع الاسلام ج ۴ ص ۹۴۸
⁴ و ⁵. نجفی، محمد حسن جواهر الکلام ج ۴۱ ص ۴۴۸، ص ۶۳۸
⁶. آیه ۶ سوره احزاب
⁷. آیه ۵۵ و ۵۶ سوره مائده
⁸. آیه ۱۵۰ سوره اعراف
⁹. آیه ۳۶ سوره احزاب
موضوعات مرتبط: دیـگـر تـحـریـراتعفـاف و حجـاباخبار
برچسبها: آیت الله وفسی
تاريخ : دو شنبه 18 تير 1398 | 23:34 | نویسنده : سردبــیر |